Τρίτη 14 Απριλίου 2015

«Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων και λοιπές διατάξεις»

Γνωστοποίηση διατάξεων του άρθρου 30 του N .4320/2015 (Α΄, 29).

Σχετ.: Το αριθμ. Φ.40021/οικ.2912/72/17-02-2015 (ΑΔΑ: ΒΝΖΔ465ΦΘ5-ΧΘΠ) έγγραφό μας

Σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού εγγράφου μας, σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 29 τ. Α/19-3-2015, δημοσιεύθηκε ο νόμος 4320/2015 «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων και λοιπές διατάξεις». Ειδικότερα, στο άρθρο 30 αυτού προβλέπονται τα ακόλουθα:
Παρ. 1
Στους ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, παρέχεται η δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης των ιδίων καθώς και των μελών οικογενείας τους, για την περίοδο από 1.3.2015 έως 29.2.2016 για παροχές ασθένειας σε είδος από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον πενήντα (50) ημέρες ασφάλισης είτε το προηγούμενο ημερολογιακό έτος είτε κατά το τελευταίο δεκαπεντάμηνο, χωρίς να συνυπολογίζονται οι ημέρες που πραγματοποιήθηκαν κατά το τελευταίο ημερολογιακό τρίμηνο του δεκαπενταμήνου.
Παρ. 5 & 6
Οι εργαζόμενοι της επιχείρησης με την επωνυμία «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΡΟΧΑΙΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.» και οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος και των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που εργάζονται ως μισθωτοί και ασφαλίζονται στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, καθώς και τα μέλη οικογενείας τους, για την περίοδο από 1.3.2015 έως 29.2.2016 καλύπτονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για παροχές ασθένειας σε είδος, χωρίς την προϋπόθεση της συμπλήρωσης των απαιτούμενων ημερών ασφάλισης.
Παρ. 4
Η ασφαλιστική κάλυψη για παροχές ασθένειας σε είδος των ανέργων ηλικίας άνω των 29 έως και 55 ετών, που έχουν κάνει χρήση των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 5 του N. 2768/1999 (Α΄ 273), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, παρατείνεται μέχρι την 29η Φεβρουαρίου 2016.
Παρ. 3
Η ασφαλιστική κάλυψη των ασφαλισμένων του Ο.Α.Ε.Ε., ηλικίας άνω των 30 και έως 65 ετών που διέκοψαν την άσκηση του επαγγέλματός τους, έχουν κάνει χρήση των διατάξεων της παρ. 8 του άρθρου δεύτερου του N.3845/2010 (Α΄, 65) και παραμένουν άνεργοι και ανασφάλιστοι, παρατείνεται για ένα έτος και μέχρι 29.2.2016, υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν οφειλές προς τον Ο.Α.Ε.Ε. ή έχουν ρυθμίσει τις οφειλές τους και τηρείται η ρύθμιση.
Παρ. 2 & 7
Στους ασφαλισμένους: α) του Ο.Α.Ε.Ε. που διέκοψαν την επαγγελματική τους δραστηριότητα ή προέβησαν σε δήλωση αδράνειας εργασιών στη Δ.Ο.Υ. σύμφωνα με την ΠΟΛ. 1102/14.7.2005 και δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου δευτέρου του N.3845/2010 (Α΄ 65) ή συνεχίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα και δεν είναι ασφαλισμένοι σε άλλο φορέα και β) στους ασφαλισμένους του Ε.Τ.Α.Α./ Τομέα Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, που έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον οικείο ασφαλιστικό τους φορέα, καθώς και στα προστατευόμενα μέλη αυτών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, παρατείνεται το δικαίωμα παροχών ασθένειας σε είδος από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έως 29-2-2016 εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013, χωρίς να εξετάζεται η ασφαλιστική κατάσταση των ετών 2014 και 2015, και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού φορολογητέου εισοδήματος για τα έτη 2011, 2012, 2013 δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.
γ) Στους ασφαλισμένους του Τομέα Ασφάλισης Νομικών και του Τομέα Σύνταξης και Ασφάλισης Υγειονομικών του Ε.Τ.Α.Α., οι οποίοι έχουν απολέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στον οικείο ασφαλιστικό τους φορέα, δικαιούνται οι ίδιοι και τα προστατευόμενα μέλη τους παροχές ασθένειας σε είδος από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από 1.3.2015 έως 28.2.2016 εφόσον οι οφειλές τους αφορούν τα έτη 2011, 2012 και 2013, χωρίς να εξετάζεται η ασφαλιστική κατάσταση των ετών 2014 και 2015, και ο μέσος όρος του συνολικού οικογενειακού φορολογητέου εισοδήματος για τα έτη 2011, 2012, 2013 δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες των ασφαλιστικών φορέων, ελέγχουν τα δικαιολογητικά και αφού διαπιστώσουν ότι πληρούνται οι τεθείσες προϋποθέσεις, προβαίνουν στην χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας μέχρι 29/2/2016 με την ένδειξη « άρθρο 30 του N.4320/2015 ».
Τέλος, οι ανασφάλιστοι υπερήλικες, των οποίων η σύνταξη διεκόπη βάσει της περ. 5 της υποπαρ. ΙΑ6 του άρθρου πρώτου του N.4093/2012 (Α,222), και οι οποίοι έκαναν χρήση των διατάξεων της υποπ. Α3 περ. Γ άρθρου πρώτου του N.4254/2014 (Α΄, 85), και τα μέλη οικογενείας τους, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία του οικείου φορέα, για την περίοδο από 1.3.2015 έως 28.2.2016 καλύπτονται από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για παροχές ασθένειας σε είδος.
Παρακαλούμε για ενημέρωση των αρμοδίων υπηρεσιών και εφαρμογή των παραπάνω αναφερομένων.
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Δρ. ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ - ΔΕΔΟΥΛΗ

ΟΔΗΓΙΕΣ σχετικά με τις διαδικασίες που αφορούν την κατάθεση της επαγγελματικής άδειας οδήγησης από τους επαγγελματίες οδηγούς λόγω συνταξιοδότησης

Κοινοποίηση διατάξεων και επικαιροποίηση οδηγιών σχετικά με τις διαδικασίες που αφορούν την κατάθεση της επαγγελματικής άδειας οδήγησης από τους επαγγελματίες οδηγούς λόγω συνταξιοδότησης.

Σχετ.: Εγκύκλιος 32/2009
1. Με την εγκύκλιο 32/2009 κοινοποιήθηκαν οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 3446/2006 , καθώς και οι διατάξεις του Παραρτήματος I του άρθρου 1 της κ.υ.α. 43206/6028/2008 «Τροποποίηση των παραρτημάτων Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, του Π.Δ. 19/1995........................ (ΦΕΚ 1541 Β΄/4-8-08), οι οποίες αναφέρονται σε θέματα σχετικά με την επαγγελματική άδεια οδήγησης σε συνδυασμό με την κατάθεση αίτησης για συνταξιοδότηση από τους ασφαλισμένους που ασκούν το επάγγελμα του οδηγού.
Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 20 του ΠΔ 51/2012 (ΦΕΚ 101 Α΄/27.4.2012), την οποία κοινοποιούμε, ορίζει ότι από τις 10.9.2014 καταργούνται οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν. 3446/2006 και των σε εκτέλεση της παραγράφου αυτής εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων. Από την ημερομηνία αυτή και μετά ισχύουν πλέον οι κοινοποιούμενες διατάξεις των άρθρων 12 και 13 της Υπουργικής Απόφασης Α3/οικ. 50984/7947/2013 (ΦΕΚ Β΄ 3056/2.12.2013) "`Αδεια οδήγησης, εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών μοτοποδηλάτων, μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων.". Τα ανωτέρω γνωστοποιήθηκαν με το με αρ. πρωτ. A312550/415/22.1.2015 έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
2. Κατόπιν της αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου που περιγράφεται στις κοινοποιούμενες διατάξεις και λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 3 του Ν. 984/79, σύμφωνα με το οποίο «Διά την θεμελίωσιν δικαιώματος συντάξεως λόγω γήρατος και αναπηρίας εκ του ΙΚΑ των μισθωτών οδηγών, απαιτείται και η οπό τούτων κατάθεσις της επαγγελματικής αδείας ικανότητος οδηγού αυτοκινήτου ή της τοιαύτης εκπαιδευτού οδηγού αυτοκινήτου, προκειμένου περί ησφαλισμένων εκπαιδευτών οδηγών αυτοκινήτων», παραθέτουμε τις ακόλουθες πληροφορίες και οδηγίες για την ορθή εφαρμογή τους, από συνταξιοδοτικής πλευράς:
α) Το άρθρο 12 της ως άνω Υπουργικής Απόφασης καθορίζει τα δικαιολογητικά και τις διαδικασίες που σχετίζονται με τον περιορισμό των κατηγοριών ισχύουσας άδειας οδήγησης. Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου αυτού, ο περιορισμός των κατηγοριών ισχύουσας άδειας οδήγησης γίνεται για λόγους υγείας, ύστερα από ιατρική εξέταση, ή στην περίπτωση συνταξιοδότησης λόγω γήρατος. Μεταξύ των παρατιθέμενων στην παράγραφο αυτή δικαιολογητικών που πρέπει να προσκομίζουν οι ενδιαφερόμενοι στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου κατοικίας τους, προκειμένου να περιοριστούν οι κατηγορίες της ισχύουσας άδειας οδήγησης που κατέχουν σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, είναι τα εξής:
i. έγγραφο ή βεβαίωση του ασφαλιστικού Φορέα του ενδιαφερόμενου περί υποβολής αιτήματος νια συνταξιοδότηση λόγω γήρατος η λόγω αναπηρίας (δικαιολογητικό υπό το στοιχείο ζ).
ii Φωτοαντίγραφο της ισχύουσας άδειας οδήγησης, επικυρωμένο από τον ασφαλιστικό Φορέα (δικαιολογητικό υπό το στοιχείο η).
Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι η αρμόδια ως άνω Διεύθυνση του Υπουργείου, εφόσον πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις, χορηγεί νέα άδεια οδήγησης, με όποιες από τις κατηγορίες κατέχει ο ενδιαφερόμενος. Στο νέο έντυπο της άδειας οδήγησης καταχωρείται ο κωδικός αριθμός 116.1 ή 116.2 ("Η άδεια χορηγείται με περιορισμό των κατηγοριών προηγούμενης άδειας"), σύμφωνα με τις διατάξεις του Παραρτήματος I του ΠΔ 51/2012.
Επίσης, στην παρ. 3 προβλέπεται ότι σε περίπτωση συνταξιοδότησης (ενν. λόγω γήρατος ή αναπηρίας, αφού ο συνταξιούχος παραλάβει τη νέα άδεια οδήγησης (με περιορισμό κατηγοριών κατά τα ανωτέρω), καταθέτει στον ασφαλιστικό φορέα φωτοαντίγραφο της νέας άδειας με την οποία είναι εφοδιασμένος, επικυρωμένο αποκλειστικά από την υπηρεσία του Υπουργείου η οποία τη χορήγησε. Η πρωτότυπη άδεια οδήγησης που έχει κατατεθεί από τον ασφαλισμένο στον ασφαλιστικά του Φορέα ως δικαιολογητικό με αφορμή την αίτηση συνταξιοδότησης από τις ανωτέρω αιτίες αποστέλλεται με μέριμνα του ασφαλιστικού φορέα στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών.
β) Στο άρθρο 13 της ως άνω Υπουργικής Απόφασης καθορίζονται τα δικαιολογητικά και οι διαδικασίες που σχετίζονται με την επαναχορήγηση κατηγοριών ισχύουσας άδειας οδήγησης που περιορίστηκαν.
Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές (παρ. 1), όσοι ενδιαφέρονται να τους επαναχορηγηθούν οι άδειες οδήγησης που κατείχαν πριν από τον περιορισμό τους πρέπει να τηρήσουν τις διαδικασίες που προβλέπονται στο άρθρο αυτό και να υποβάλουν στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου κατοικίας τους συγκεκριμένα δικαιολογητικά, μεταξύ των οποίων είναι και έγγραφο ή βεβαίωση του ασφαλιστικού τους φορέα περί διακοπής συνταξιοδότησης ή περί μη συνταξιοδότησης, εάν ο περιορισμός έγινε για το λόγο αυτό (δικαιολογητικό υπό το στοιχείο ζ). Η αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών επαναχορηγεί νέα άδεια οδήγησης με τις αιτηθείσες κατηγορίες, εφόσον πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις (παρ. 2}.
γ) Στην παρ. 1 του άρθρου 15 («Συμπλήρωση εντύπου άδειας οδήγησης»), ορίζεται ότι το έντυπο και οι ενδείξεις της άδειας οδήγησης είναι αυτές που ορίζονται στα Παραρτήματα Ι και III, του Π.Δ. 51/2012 (101 τ. Α΄), όπως ισχύει κάθε φορά.
Η αντιστοιχία μεταξύ κατηγοριών ή υποκατηγοριών άδειας οδήγησης, οι οποίες χορηγήθηκαν με προγενέστερες του ΠΔ 51/2012 διατάξεις και κατηγοριών που ορίζονται με το διάταγμα αυτό, καθορίζεται με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων τα οποία επιτρέπεται να οδηγούνται από τον κάτοχο συγκεκριμένης κατηγορίας ή υποκατηγορίας άδειας οδήγησης και την ηλικία των κατόχων και αναφέρονται στο άρθρο 18 του ΠΔ.
Οι νέες κατηγορίες αδειών οδήγησης, όπως διαμορφώνονται με το Π.Δ. 51/2012, είναι οι ακόλουθες:
Α1 κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Μοτοσυκλέτας έως 125 κ.ε. μέγιστη ισχύς 11 Kw
Α2 κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Μοτοσυκλέτας έως 35 Kw
Α κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Μοτοσυκλέτας χωρίς περιορισμό ισχύος ή κυβικών
Β1 κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης για τετράκυκλα
Β κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Αυτοκινήτου έως 8 + 1 θέσεις & φορτηγό έως 3500 kg μικτό βάρος
BE κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης συζευγμένων οχημάτων (ρυμουλκό Β κατ. & ρυμουλκούμενο έως 3500 kg μικτό βάρος)
C1 κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Φορτηγού έως 7500 kg μικτό βάρος
C1Ε κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Νταλίκας Φορτηγού (συρμοί ή αρθρωτά οχήματα έως 12000 kg μικτό βάρος)
C κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Φορτηγού
CE κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Νταλίκας Φορτηγού (συρμοί ή αρθρωτά οχήματα)
D1 κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Λεωφορείου έως 16+1 θέσεις & μέχρι 8 μέτρα μήκος
DIE κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Νταλίκας Λεωφορείου (συρμοί ή αρθρωτά οχήματα έως 16+1 θέσεις)
D κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Λεωφορείου
DE κατηγορία - `Αδεια Οδήγησης Νταλίκας Λεωφορείου (συρμοί ή αρθρωτά οχήματα)
3. Συνοψίζοντας τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 984/79 επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
α) οι επαγγελματίες οδηγοί που καταθέτουν αίτηση συνταξιοδότησης λόγω γήρατος ή αναπηρίας υποχρεούνται να καταθέσουν την πρωτότυπη επαγγελματική άδεια που κατέχουν.
Η υποχρέωση αυτή, που ερείδεται στις προαναφερθείσες διατάξεις, όπως είναι γνωστό (εγκ. 186/1986) ενδέχεται να επηρεάσει και την ημερομηνία έναρξης των οικονομικών αποτελεσμάτων που απορρέουν από το δικαίωμα συνταξιοδότησης που αναγνωρίζεται με την απόφαση που θα εκδοθεί. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες που έχουν δοθεί επί του θέματος στην εν λόγω εγκύκλιο:
i. Για τους ασφαλισμένους των οποίων η ειδικότητα της τελευταίας τους απασχόλησης ήταν αυτή του μισθωτού οδηγού η εκπαιδευτή, καθώς και τους ασφαλισμένους των οποίων το συνταξιοδοτικά δικαίωμα θεμελιώνεται με χρόνο ασφάλισης στο ΤΣΑ που μεταφέρθηκε στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 984/79, έστω και αν έχει διακοπεί από καιρό η απασχόληση τους ως επαγγελματιών οδηγών, η ημερομηνία κατάθεσης της επαγγελματικής άδειας οδήγησης καθορίζει την ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης.
ii. Για τους επαγγελματίες οδηγούς ή εκπαιδευτές που έχουν διακόψει από μακρού χρόνου την απασχόληση τους με αυτές τις ειδικότητες, οι οποίοι θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μόνο με το χρόνο ασφάλισης τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με οποιαδήποτε άλλη ειδικότητα, η ημερομηνία κατάθεσης της επαγγελματικής άδειας δεν επηρεάζει την ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης, η οποία, σύμφωνα με τη νομοθεσία ( άρθρο 29 παρ. 5 του ΑΝ 1846/51 , όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 12 παρ. 1 του Ν. 4476/65 και το άρθρο 29 παρ. 1 του N. 3518/2006 ), κατά κανόνα, καθορίζεται από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης. Ωστόσο, και στην περίπτωση αυτή, σύμφωνα με το ισχύον προαναφερθέν νομικό πλαίσιο, η κατάθεση της επαγγελματικής άδειας είναι υποχρεωτική.
Για το λόγο αυτό (παρά το γεγονός ότι η νομολογία έχει δεχθεί ότι επειδή η εν λόγω υποχρέωση των ασφαλισμένων προβλέπεται ρητά από το νόμο, δεν υφίσταται αντίστοιχη υποχρέωση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να ενημερώνει τους ασφαλισμένους γι΄ αυτή), υπάρχει και ειδική επισήμανση στα έντυπα των αιτήσεων συνταξιοδότησης Σ1 και Σ2 (πίνακας 4 στοιχείο 7) ότι η ημερομηνία κατάθεσης του επαγγελματικού διπλώματος οδήγησης ενδέχεται να επηρεάσει την ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης. Επισημαίνουμε δε με την ευκαιρία ότι τα ανωτέρω ισχύουν σε κάθε περίπτωση, είτε η αίτηση συνταξιοδότησης έχει υποβληθεί σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή.
Ωστόσο, επειδή η ηλεκτρονική αίτηση μπορεί να φέρει ημερομηνία μη εργάσιμης ημέρας, γίνεται δεκτό ότι η ημερομηνία έναρξης συνταξιοδότησης στην περίπτωση αυτή (εφόσον επηρεάζεται, κατά τα προαναφερόμενα στο πεδίο 3i, από την ημερομηνία κατάθεσης της επαγγελματικής άδειας οδήγησης) είναι η ημερομηνία της αίτησης όταν η επαγγελματική άδεια οδήγησης κατατίθεται την πρώτη εργάσιμη ημέρα.
β) Μετά την κατάθεση της πρωτότυπης επαγγελματικής άδειας στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από τον υποψήφιο συνταξιούχο και προκειμένου να τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών σχετικά με τον περιορισμό των κατηγοριών της, θα χορηγείται στον ενδιαφερόμενο: α) βεβαίωση περί υποβολής αίτησης για συνταξιοδότηση λόγω γήρατος ή λόγω αναπηρίας και β) επικυρωμένο φωτοαντίγραφο της άδειας οδήγησης που κατατέθηκε.
Ο ενδιαφερόμενος, εφόσον πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις, θα λάβει από την αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών νέα άδεια οδήγησης με όποιες από τις κατηγορίες κατέχει πλέον (με περιορισμό κατηγοριών κατά τα ανωτέρω), στο νέο έντυπο της οποίας καταχωρείται ο κωδικός αριθμός ] 16.1 ή 116.2. Στη συνέχεια, πρέπει να καταθέσει στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ φωτοαντίγραφο της νέας άδειας, επικυρωμένο αποκλειστικά από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών η οποία τη χορήγησε, προκειμένου, να αποσταλεί υπηρεσιακώς στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών η πρωτότυπη άδεια οδήγησης που είχε παρακρατηθεί από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
Οι ανωτέρω διαδικασίες διεκπεραιώνονται από τη Γραμματεία Συντάξεων.
4. Όσοι ενδιαφέρονται να τους επαναχορηγηθούν οι άδειες οδήγησης που κατείχαν πριν από τον περιορισμό τους πρέπει να υποβάλουν στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών του τόπου κατοικίας τους, μεταξύ άλλων, βεβαίωση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ περί διακοπής (ή αναστολής) συνταξιοδότησης ή περί μη συνταξιοδότησης, εάν ο περιορισμός έγινε για το λόγο αυτό. Η αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών επαναχορηγεί νέα άδεια οδήγησης με τις αιτηθείσες κατηγορίες, εφόσον πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις.
5. Για την επαναχορήγηση σύνταξης που ανεστάλη λόγω ανάκτησης επαγγελματικής άδειας οδήγησης με την ανωτέρω διαδικασία, θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να καταθέσει σχετική αίτηση μαζί με την επαγγελματική άδεια οδήγησης και πάλι να τηρηθεί η περιγραφόμενη διαδικασία στην περ. 3β, με τη διαφορά ότι στην περίπτωση αυτή η βεβαίωση της υπηρεσίας θα πιστοποιεί ότι κατατέθηκε αίτηση για επαναχορήγηση της σύνταξης που είχε ανασταλεί.
Επισημαίνεται ειδικά για όσους έχουν καταστεί συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας ότι μετά την ανάκτηση της επαγγελματικής άδειας, που συνιστά τεκμήριο εργασίας, η παρακράτηση της για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από έξι συνεχείς μήνες συνιστά αιτία ελέγχου διατήρησης της ασφαλιστικής τους αναπηρίας, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει και στην άρση της, με συνέπεια τη διακοπή της συνταξιοδότησης.
6. Τέλος, ως προς τα ισχύοντα για τους χειριστές ανυψωτικών, εκσκαπτικών, οδοποιητικών και γεωργικών μηχανημάτων, αναμένονται οδηγίες από συναρμόδια Υπουργεία.
Συν.: α) ΦΕΚ 101/Α΄/27.4.2012 (σ. 2789, 2797, 2798, 2810, 2812)
β) ΦΕΚ 3056/Β΄/2.12.2013 (σ. 43933, 43942, 43943, 43944)
ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Η ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΓΔΟΝΤΑΚΗ

Συμψηφισμός οφειλών δήμων προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Αρ. Φύλλου 565
7 Απριλίου 2015
ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Αριθμ. οικ.11484
Συμψηφισμός οφειλών δήμων προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία σύμφωνα με το άρθρο 79 του Ν. 4316/2014 (Α΄ 270).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 79 του Ν. 4316/2014 (Α΄ 270) «Ίδρυση παρατηρητηρίου άνοιας, βελτίωση περιγεννητικής φροντίδας, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις».
2. Τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του Ν. 4071/2012 «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ» (Α΄85)», όπως έχει συμπληρωθεί με τις διατάξεις του άρθρου 77 του Ν. 4170/2013 (Α΄ 163) και ισχύει.
3. Τις διατάξεις του Π.Δ. 113/2010 (Α΄ 194) «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες».
4. Τις διατάξεις των άρθρων 1 , 6 , 109 και 259 του Ν. 3852/2010 (Α΄ 87) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης».
5. Το Π.Δ. 24/2015 (Α΄ 20) "Σύσταση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων".
6. Το Π.Δ. 25/2015 (Α΄ 21) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
7. Την υπ΄ αριθμ. Υ5 (Β΄ 204) απόφαση «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
8. Την υπ΄ αριθμ. Υ59 (Β΄ 256) απόφαση «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Δημήτριο Μάρδα».
9. Τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 27 του Ν. 4320/2015 (Α΄29) «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων και την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών Οργάνων και λοιπές ρυθμίσεις».
10. Τις διατάξεις του Ν. 4093/2012 (Α΄ 222) «Εγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του Ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016», όπως έχει επικαιροποιηθεί με τις διατάξεις του άρθρου μόνου του Ν. 4127/2013 (Α΄ 50) και ισχύει, καθώς και του άρθρου μόνου του Ν. 4263/2014 (Α΄ 117) ««Εγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018».
11. Τις υπ΄ αριθμ. 1245/12-01-2015, 4713/03-02-2015 και 7810/04-03-2015 αποφάσεις του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης περί απόδοσης εσό­δων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους έτους 2015, σε όλους τους Δήμους της Χώρας, προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών τους.
12. Τα υπ΄ αριθμ. 601/08-01-2015, 1778/15-01-2015, 3902/28-01-2015 έγγραφα του Δήμου Αμαρουσίου Ν. Αττικής, τις από 12-01-2015, 16-01-2015, 27-01-2015 και 02-02-2015 βεβαιώσεις του υποκαταστήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Αμαρουσίου και την υπ΄ αριθμ. 3142/30-01-2015 βεβαίωση χρεών της Δ.Ο.Υ. Αμαρουσίου και τις υπ΄ αριθμ. 1/2015 και 31/2015 αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου.
13. Τα υπ΄ αριθμ. 55764/29-12-2014, 8305/31-12-2014, 938/19-01-2015 και 1300/22-01-2015 έγγραφα του Δήμου Πειραιώς Ν. Αττικής, τις από 29-12-2014 βεβαιώσεις του περιφερειακού υποκαταστήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Πειραιά και την από 29-12-2014 βεβαίωση χρεών της Δ.Ο.Υ. Α΄ Πειραιά και την αριθμ. 731/2014 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
14. Τα υπ΄ αριθμ. 6581/17-02-2015, 3896/29-01-2015, 6514/1-02-2015 έγγραφα του Δήμου Φυλής, την υπ΄ αριθμ. 14/2015 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, το υπ΄ αριθμ. 7086/26-02-2015 απαντητικό έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ως προς το αποτέλεσμα του ελέγχου της ανωτέρω απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, τον υπ΄ αριθμ. 3630/30-01-2015 πίνακα βεβαιωμένων οφειλών της Δ.Ο.Υ. Αγίων Αναργύρων, τον υπ΄ αριθμ. 3493/03-02-2015 πίνακα βεβαιωμένων οφειλών της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών, τους επισυναπτόμενους πίνακες ληξιπρόθεσμων χρεών στο υπ΄ αριθμ. 2588/30­01-2015 έγγραφο του Β΄ Περιφερειακού Κέντρου Είσπραξης ασφαλιστικών Οφειλών Αθήνας και την υπ΄ αριθμ. 2365/05-02-2015 βεβαίωση του Ενιαίου Δημοσιογραφικού Οργανισμού Επικουρικής Ασφαλίσεως και Περιθάλψεως.
15. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (Α΄ 98).
16. Το γεγονός ότι, από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη συνολικού ύψους 535.047.387,47 € (οφειλές 483.625.126,86 € προς το Ελληνικό Δημόσιο και 51.422.260,61 € προς Ασφαλιστικά Ταμεία), σε βάρος των Προϋπολογισμών των Δήμων Αμαρουσίου, Πειραιώς και Φυλής, από το έτος 2015 και μέχρι εξοφλήσεως της οφειλής, η οποία θα αντιμετωπίζεται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) που τους αποδίδονται κατ΄ έτος μέσω του Τακτικού Προϋπολογισμού του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ΚΑΕ 3212, 3213, 3214 και 3215 του Ε.φ. 07-120. Η συνολική επιβάρυνση των Προϋπολογισμών των παραπάνω Δήμων για την πρώτη πενταετία 2015 - 2019 αναλύεται ως εξής: α) ποσό 1.013.706,27 € για το έτος 2015, β) ποσό 1.351.608,36 € για το έτος 2016, γ) ποσό 1.351.608,36 € για το έτος 2017, δ) ποσό 1.351.608,36 € για το έτος 2018 και δ) ποσό 1.351.608,36 € για το έτος 2019, αποφασίζουμε:
1. Οφειλές ποσού ύψους α) 24.351.037,07 € προς το Ελληνικό Δημόσιο και β) 32.035.206,57€ προς υποκατάστημα ΙΚΑ - ΕΤΑΜ Αμαρουσίου του Δήμου Αμαρουσίου Ν. Αττικής, συμψηφίζονται μέχρι εξοφλήσεώς τους με μηνιαία παρακράτηση ποσού ύψους 28.316,69 € από τους αποδιδόμενους σε αυτόν Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που προορίζονται προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών. Το μηνιαίο παρακρατηθέν ποσό αναλογεί σε ποσοστό 5% επί των ανωτέρω εσόδων του από ΚΑΠ και καθορίστηκε με τις υπ΄ αριθμ. 1/2015 και 31/2015 αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου.
2. Οφειλές ποσού ύψους α) 9.822.053,94 € προς το Ελληνικό Δημόσιο και β) 193.919,99 € προς το περιφερειακό υποκατάστημα ΙΚΑ - ΕΤΑΜ Πειραιά του Δήμου Πειραιώς Ν. Αττικής, συμψηφίζονται μέχρι εξοφλήσεώς τους με μηνιαία παρακράτηση ποσού ύψους 65.972,24 € από τους αποδιδόμενους σε αυτόν Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που προορίζονται προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών. Το μηνιαίο παρακρατηθέν ποσό αναλογεί σε ποσοστό 5% επί των ανωτέρω εσόδων του από ΚΑΠ και καθορίστηκε με την υπ΄ αριθμ. 731/2014 € απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
3. Οφειλές ποσού ύψους α) 449.452.035.85 € προς το Ελληνικό Δημόσιο (ήτοι ποσό ύψους 348.242.403,86 € προς Δ.Ο.Υ. Αγίων Αναργύρων και ποσό ύψους 101.209.631,99 € προς Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών, β) 18.965.180.31€, προς το Β΄ Περιφερειακό Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών Αθήνας και γ) 227.953,74 € προς τον Ενιαίο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Επικουρικής Ασφαλίσεως και Περιθάλψεως, του Δήμου Φυλής Ν. Αττικής, συμψηφίζονται μέχρι εξοφλήσεώς τους με μηνιαία παρακράτηση ποσού ύψους 18.345,10 € από τους αποδιδόμενους σε αυτόν Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που προορίζονται προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών. Το μηνιαίο παρακρατηθέν ποσό αναλογεί σε ποσοστό 5% επί των ανωτέρω εσόδων του από ΚΑΠ και καθορίστηκε με την υπ΄ αριθμ. 14/2015 € απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
4. Το ανωτέρω αποδιδόμενο προς τους δικαιούχους φορείς ποσό, παραμένει σταθερό μέχρι εξοφλήσεως του συνόλου των οφειλών και δύναται να διαφοροποιηθεί μόνο κατόπιν λήψης νέας απόφασης του δημοτικού συμβουλίου με την οποία εκχωρείται προς παρακράτηση και συμψηφισμό επιπλέον ποσοστό από αυτό που αρχικώς είχε αποφασιστεί.
5. Εάν για οποιοδήποτε αιτία, το ποσό που συμψηφίζεται με την παρούσα, διαφέρει από το ποσό που αρχικά βεβαιώθηκε από το δικαιούχο φορέα η διαφορά κρατείται στην οικεία Δ.Ο.Υ. ή το Ασφαλιστικό Ταμείο και συμψηφίζεται άμεσα μεριμνεί αυτών, με επόμενη οφειλή ληξιπρόθεσμη ή μη του δήμου ή επιστρέφεται στο Υπουργείο Εσωτερικών προκειμένου να αποδοθεί στον οικείο δήμο.
6. Υπό την επιφύλαξη τυχόν ειδικότερων διατάξεων στους δήμους, για τις οφειλές που ρυθμίζονται με την παρούσα απόφαση:
i) χορηγείται αποδεικτικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας,
ii) αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του Ν. 1882/1990 (Α΄ 43) ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, διακόπτεται. Αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα,
iii) αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης.
Οι ήδη επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων αίρονται μετά από αίτηση του δήμου,
iv) δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 14 του Ν. 2523/1997 (Α΄ 179) και του άρθρου 20 του Ν. 2648/1998 (Α΄ 238) πλην της παραγράφου 2.
7. Στην περίπτωση που δήμος επιλέξει, σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης, να εκχωρήσει προς παρακράτηση και συμψηφισμό τέτοιο ποσοστό επί των εσόδων των ΚΑΠ του, ώστε με το ποσό που προκύπτει να εξοφληθεί εφάπαξ με νέα κοινή υπουργική απόφαση το υπόλοιπο ποσό της κύριας οφειλής, τυγχάνει όλων των προβλεπόμενων από τη σχετική διάταξη απαλλαγών επί του εναπομείναντος αυτού ποσού.
8. Ο συμψηφισμός των ανωτέρω ποσών γίνεται σε βάρος του εσόδου από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους προς κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών, το οποίο κατανέμεται ως τακτική επιχορήγηση μηνιαία σε όλους του Δήμους. Τα συμψηφισθέντα ποσά αποδίδονται στους δικαιούχους φορείς με χρηματικές εντολές και όχι κατ΄ ανάγκη ισόποσες, από το λογαριασμό του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι για κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών» (No 158). Με την κοινοποίηση των παραπάνω αποδόσεων, οι Δήμοι θα πρέπει να προβούν σε αντίστοιχες εγγραφές εξόφλησης των οφειλών.
9. Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 3 Απριλίου 2015
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΔΑΣ

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ:ΝΕΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΓΙΑ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ

ΘΕΜΑ: ΝΕΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΓΙΑ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ
- Καταβολή καθυστερούμενων εισφορών στα πιστωτικά ιδρύματα μέσω ΔΙΑΣ
- Ρύθμιση Οφειλών μέσω διαδικτύου
Από 08/04/2015 οι οφειλέτες που έχουν ενταχθεί στο Μητρώο Οφειλετών του Κ.Ε.Α.Ο. και οι οφειλέτες του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. μπορούν να ρυθμίσουν την οφειλή τους μέσω διαδικτύου και να καταβάλουν καθυστερούμενες εισφορές μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων.
Πιο συγκεκριμένα:
1. ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΟΥΜΕΝΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ ΣΤΑ ΠΙΣΤΩΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΜΕΣΩ ΔΙΑΣ
Από 08/04/2015 οι οφειλέτες δύνανται να καταβάλουν καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές και μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων. Η καταβολή των οφειλών θα διενεργείται μέσω του διατραπεζικού συστήματος ΔΙΑΣ με τη χρήση ενός 20ψήφιου αριθμού που αντιστοιχεί σε κάθε Αριθμό Μητρώου Οφειλέτη (ΑΜΟ) και ονομάζεται Ταυτότητα Οφειλέτη .
Η ταυτότητα οφειλέτη αποδόθηκε κεντρικά σε κάθε Αριθμό Μητρώου Οφειλέτη (Α.Μ.Ο.) του Κ.Ε.Α.Ο. και του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ., προκειμένου να πραγματοποιούνται οι καταβολές μέσω του διατραπεζικού συστήματος . Σε οφειλέτες που διαθέτουν περισσότερους του ενός Α.Μ.Ο. λόγω ύπαρξης οφειλών σε περισσότερους ασφαλιστικούς φορείς ή λόγω ύπαρξης οφειλών στον ίδιο φορέα από διαφορετική αιτία (π.χ. οφειλές από κοινή επιχείρηση & οφειλές από οικοδομοτεχνικό έργο στο Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.) αποδόθηκαν περισσότερες της μίας Ταυτότητες Οφειλέτη ανάλογα με τον αριθμό των Α.Μ.Ο. που αντιστοιχούν στο συγκεκριμένο φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
Το σύνολο των οφειλετών του Κ.Ε.Α.Ο. και του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. μπορούν να ενημερωθούν σχετικά με την Ταυτότητα Οφειλέτη που χορηγήθηκε σε αυτούς μέσω του λογαριασμού χρήστη που διατηρούν στο δικτυακό τόπο του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. . Στους οφειλέτες Κ.Ε.Α.Ο. και Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. που δεν έχουν πιστοποιηθεί, η Ταυτότητα Οφειλέτη δύναται να αποδοθεί κατά την ολοκλήρωση της διαδικασίας εγγραφής τους στην ηλεκτρονική υπηρεσία «Πιστοποίηση Οφειλετών».
Σε περίπτωση απώλειάς της Ταυτότητας Οφειλέτη, ο οφειλέτης έχει δυνατότητα αναζήτησής της από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες οφειλετών.
Σε ό,τι αφορά το ακριβές ποσό καταβολής, οι υπόχρεοι οφειλέτες δύνανται να ενημερωθούν από την εφαρμογή «Πληρωμές Οφειλέτη» στην ηλεκτρονική υπηρεσία «Ηλεκτρονική Καρτέλα Οφειλέτη». Στην εν λόγω οθόνη εμφανίζεται το ποσό της απαιτητής δόσης ρύθμισης - εφόσον ο οφειλέτης διατηρεί ενεργή ρύθμιση - προσαυξημένο όπου προβλέπεται με τυχόν πρόστιμο εκπρόθεσμης καταβολής, καθώς και τυχόν ποσά από οφειλές εκτός ρύθμισης. Στην περίπτωση που ο οφειλέτης δεν έχει ρυθμίσει τις οφειλές του, εμφανίζεται ο πίνακας χρεών.
Επισημαίνεται ότι το πιστωτικό ίδρυμα δε θα ελέγχει και δε θα συσχετίζει το ποσό της καταβολής με τις οφειλές που αφορά η πληρωμή, ούτε θα ελέγχει το εμπρόθεσμο ή μη της καταβολής.
Μετά την καταβολή των καθυστερούμενων εισφορών η καρτέλα του οφειλέτη, ανάλογα με το ύψος του ποσού, θα πιστώνεται:
· Όταν υπάρχει απόφασης ρύθμισης, με την τρέχουσα απαιτητή δόση ρύθμισης και σε περίπτωση πλεονάζοντος ποσού με τις επόμενες δόσεις.
· Όταν έχει καταλογιστεί οφειλή εκτός ρύθμισης, η καταβολή θα πιστώνει πρώτα την εκτός ρύθμισης οφειλή και στη συνέχεια την απαιτητή δόση.
· Όταν δεν υπάρχει απόφαση ρύθμισης η καταβολή πιστώνει κατά σειρά βεβαίωσης
Ευνόητο είναι ότι στην περίπτωση που η καταβολή υπολείπεται της απαιτητής δόσης ρύθμισης, η ρύθμιση θα απόλλυται.
Ως ημερομηνία καταβολής της δόσης λαμβάνεται η ημερομηνία εκτέλεσης της συναλλαγής από το πιστωτικό ίδρυμα (τράπεζα).
Ε Ξ Α Ι Ρ Ε Σ Ε Ι Σ:
Η καταβολή καθυστερούμενων εισφορών στις ακόλουθες περιπτώσεις παραμένει υποχρεωτικά στις υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο. και στις Ταμειακές Υπηρεσίες του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.:
· Για τους υπευθύνους που επιθυμούν να εξοφλήσουν το μέρος της οφειλής που τους αναλογεί
· Για την εξόφληση συγκεκριμένης πράξης λόγω ποινικής δίωξης.
· Για την καταβολή του 50% πράξης καταλογισμού σε βάρος της οποία υποβλήθηκε ένσταση.
2. ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Στις «Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς Οφειλέτες» του διαδικτυακού τόπου του Ι.Κ.Α. -Ε.Τ.Α.Μ. τέθηκε σε λειτουργία η εφαρμογή «Ρύθμιση Οφειλών», μέσω της οποίας ο οφειλέτης δύναται να υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε ρύθμιση.
Η εφαρμογή παρέχει τη δυνατότητα υπολογισμού δόσεων ρύθμισης και υποβολής αίτησης, ενώ μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την υποβολή της αίτησης παράγει αριθμό πρωτοκόλλου και καταχωρεί αίτηση και απόφαση ρύθμισης στο Ο.Π.Σ. - Ι.Κ.Α. .
Από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για ρύθμιση στο διαδίκτυο, ο οφειλέτης έχει προθεσμία πέντε (5) ημερολογιακών ημερών για την καταβολής της πρώτης δόσης. Σε κάθε περίπτωση η καταληκτική ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης δεν μπορεί να υπερβαίνει την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα υποβολής της αίτησης για ρύθμιση.
Για παράδειγμα:
1. Οφειλέτης που υποβάλει αίτηση ρύθμισης των οφειλών του στις 11/04/2015, έχει προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης έως τις 16/04/2015. Αν παρέλθει άκαρπη η προθεσμία, η ρύθμιση θεωρείται απολεσθείσα και τυχόν καταβολή δόσης μετά την προαναφερόμενη ημερομηνία λαμβάνεται ως "έναντι καταβολή".
2. Οφειλέτης που υποβάλει αίτηση ρύθμισης των οφειλών του στις 28/04/2015, έχει προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης την τελευταία εργάσιμη του μήνα υποβολής της αίτησης, δηλαδή την 30/04/2015. Μετά την πάροδο της ημερομηνίας αυτής, η ρύθμιση θεωρείται απολεσθείσα και τυχόν, μεταγενέστερη αυτής, καταβολή ποσού λαμβάνεται ως "έναντι καταβολή".
Σε πρώτη φάση, δυνατότητα υποβολής αίτησης για ρύθμιση μέσω διαδικτύου παρέχεται στους οφειλέτες που δε διατηρούν ενεργή ρύθμιση. Οφειλέτες που επιθυμούν να απολέσουν την ήδη υπάρχουσα ρύθμισή τους και να υπαχθούν σε άλλες διατάξεις, θα προσέρχονται στην αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Κ.Ε.Α.Ο. ή Ταμειακή Υπηρεσία του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. και θα ρυθμίζουν σύμφωνα με την ισχύουσα διαδικασία.
3. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΧΡΗΣΤΩΝ (HELP DESK)
Οφειλέτες που θα κάνουν χρήση των προαναφερόμενων εφαρμογών, μπορούν να απευθυνθούν για απορίες ή προβλήματα που αντιμετωπίζουν, αποκλειστικά στα τηλέφωνα 210.52.91.773 και 210.52.91.885.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ

ΡΟΒΕΡΤΟΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης Φ.Π.Α. (έντυπο 050 Φ.Π.Α. έκδοση 2014 - Φ2 TAXIS)

Αθήνα, 6.4.2015
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΟΛ. 1082

Οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης Φ.Π.Α. (έντυπο 050 Φ.Π.Α. έκδοση 2014 - Φ2 TAXIS)

Ι. Γενικά
Με την ΑΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1198/2014 όπως τροποποιήθηκε με την ΑΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1049/2015 ορίστηκε ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης Φ.Π.Α. Με την παρούσα παρέχονται διευκρινίσεις για την ορθή συμπλήρωση του εντύπου.
Το έντυπο χρησιμοποιείται τόσο για την υποβολή των τακτικών όσο και των έκτακτων δηλώσεων ΦΠΑ. Σε περίπτωση που υπάρχει υποχρέωση υποβολής για την ίδια φορολογική περίοδο τόσο τακτικής όσο και έκτακτης δήλωσης υποβάλλονται δύο ξεχωριστές δηλώσεις.
ΙΙ. Συμπλήρωση των ενδείξεων
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ
Κωδ. 001 - 002: Οι κωδικοί αυτοί συμπληρώνονται από την φορολογική διοίκηση. Κωδ.003: Γράψτε τη Δ.Ο.Υ. της έδρας ή του κεντρικού της επιχείρησής σας. Κωδ.004: Συμπληρώστε το ημερολογιακό έτος της φορολογικής περιόδου για την οποία υποβάλλεται η δήλωση ΦΠΑ.
Κωδ.005: Συμπληρώστε ημερολογιακά (από - έως) την φορολογική περίοδο που αφορά η δήλωση. Στις περιπτώσεις έναρξης ή οριστικής παύσης εργασιών, έναρξης ή λήξης της διαχειριστικής περιόδου καθώς και ένταξης ή απένταξης στο κανονικό καθεστώς εντός της φορολογικής περιόδου, ως ημερολογιακή περίοδος θα αναφέρεται το συγκεκριμένο διάστημα που αφορά.
Κωδ. 006: Διαγραμμίστε με (Χ) τη συγκεκριμένη φορολογική περίοδο ανάλογα αν είναι μήνας, τρίμηνο, ή εξάμηνο:

Παρακράτηση φόρου στις αμοιβές αλλοδαπών αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος που υπηρετούν σε εμπορικά πλοία

Αθήνα, 8 Απριλίου 2015
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΟΛ:1084

Παρακράτηση φόρου στις αμοιβές αλλοδαπών αξιωματικών και κατώτερου πληρώματος που υπηρετούν σε εμπορικά πλοία
Αναφορικά με το παραπάνω θέμα, σας πληροφορούμε τα εξής:
1. Με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 3 του ν.4172/2013 ορίζεται, ότι ο φορολογούμενος που έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημά του που προκύπτει στην ημεδαπή και την αλλοδαπή, ήτοι το παγκόσμιο εισόδημά του που αποκτάται μέσα σε ορισμένο φορολογικό έτος.
Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ.2 του ίδιου άρθρου και νόμου ορίζεται, ότι ο φορολογούμενος που δεν έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπόκειται σε φόρο για το φορολογητέο εισόδημά του που προκύπτει στην Ελλάδα και αποκτάται μέσα σε ορισμένο φορολογικό έτος.
2. Με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παρ.1 του άρθρου 5 του ν.4172/2013 ορίζεται, ότι εισόδημα που προκύπτει στην ημεδαπή είναι κάθε εισόδημα πηγής Ελλάδας και ιδίως το εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που παρέχεται στην ημεδαπή.
3. Με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 15 του ν.4172/2013 ορίζεται, ότι το εισόδημα από μισθωτή εργασία που αποκτούν οι αξιωματικοί και το κατώτερο πλήρωμα που υπηρετούν σε πλοία του εμπορικού ναυτικού, φορολογείται με τους φορολογικούς συντελεστές 15% και 10% αντίστοιχα.
Περαιτέρω, σύμφωνα με όσα ορίζονται από τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 60 του ίδιου νόμου, στις αποδοχές που λαμβάνουν οι αξιωματικοί και το κατώτερο πλήρωμα εξαιτίας των υπηρεσιών τους σε πλοία του εμπορικού ναυτικού, διενεργείται παρακράτηση φόρου σύμφωνα με τους αναλογικούς συντελεστές που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 15 του νόμου αυτού, δηλαδή 15% για τους αξιωματικούς και 10% για το κατώτερο πλήρωμα.
4. Με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παρ.1 του άρθρου 59 του ν.4172/2013 ορίζεται, ότι τα ακόλουθα πρόσωπα υποχρεούνται να παρακρατούν φόρο σύμφωνα με το σύστημα φορολόγησης στην πηγή:
α) κάθε φυσικό πρόσωπο που αποκτά κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που διενεργεί πληρωμές ή δίνει παροχές σε είδος στους εργαζομένους τους ή υπαλλήλους τους.
5. Με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 67 του ν.4172/2013 ορίζεται, ότι ο φορολογούμενος που έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του υποχρεούται να δηλώνει όλα τα εισοδήματά του, τα φορολογούμενα με οποιοδήποτε τρόπο ή απαλλασσόμενα, στη Φορολογική Διοίκηση ηλεκτρονικά. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η δήλωση αυτή μπορεί να υποβάλλεται στη Φορολογική Διοίκηση σε έγχαρτη μορφή. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ.2 του ίδιου άρθρου και νόμου ορίζεται, ότι για όλα τα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα της παραγράφου 1 δηλώνεται και ο παρακρατηθείς ή αποδοθείς, κατά περίπτωση, φόρος.
6. Με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 29 του ν.3986/2011 ορίζεται, ότι επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων, που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις 2010 έως και 2014 και δηλώνονται με τις δηλώσεις των αντίστοιχων οικονομικών ετών 2011-2014 και του φορολογικού έτους 2014.
Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 52 του ν.4305/2014 ορίζεται, ότι η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα του άρθρου 29 του ν.3986/2011 επιβάλλεται και στα εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη 2015 και 2016 με μειωμένους τους συντελεστές των περιπτώσεων α΄, β΄, γ΄, δ΄ και ε΄ της παραγράφου 3 του άρθρου αυτού κατά τριάντα τοις εκατό (30%).
7. Με τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 10 του ν.4174/2013 ορίζεται, ότι κάθε πρόσωπο που πρόκειται να ασκήσει δραστηριότητες επιχειρηματικού περιεχομένου ή να καταστεί υπόχρεο σε καταβολή ή παρακράτηση φόρου, σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία ή σε υποβολή οποιασδήποτε δήλωσης που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα υποβάλλει δήλωση εγγραφής στο φορολογικό μητρώο κατά τον τρόπο και το χρόνο που ορίζεται με Απόφαση του Γενικού Γραμματέα. Με όμοια απόφαση είναι δυνατόν να ορίζονται άλλες κατηγορίες προσώπων, για τις οποίες απαιτείται εγγραφή στο φορολογικό μητρώο.
Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 2 της ΠΟΛ.1006/31.12.2013 Απόφασης ΓΓΔΕ, ο ΑΦΜ αναγράφεται υποχρεωτικά σε όλες τις δηλώσεις, τα φορολογικά στοιχεία, στις συγκεντρωτικές καταστάσεις και στα ισοζύγια όπως αυτά ορίζονται από τις κατ΄ ιδίαν διατάξεις των φορολογιών, που εμπίπτουν στον ΚΦΔ καθώς και στις δηλώσεις απόδοσης φόρων, τελών και εισφορών.
8. Με την ΠΟΛ.1072/31.3.2015 εγκύκλιο με την οποία δόθηκαν οδηγίες περί της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 60 του ν.4172/2013 αναφορικά με την παρακράτηση φόρου στο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, διευκρινίστηκε, ότι:
i) Σε πλοία με ελληνική σημαία που εκτελούν διεθνείς μεταφορές η ως άνω παρακράτηση διενεργείται τόσο σε φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας όσο και σε φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού. Η παρακράτηση αυτή διενεργείται από την ημεδαπή πλοιοκτήτρια ή διαχειρίστρια εταιρεία, ενώ σε περίπτωση αλλοδαπής πλοιοκτήτριας, η παρακράτηση διενεργείται από τη διαχειρίστρια εταιρεία στην Ελλάδα.
ii)Σε πλοία με ξένη σημαία που εκτελούν διεθνείς μεταφορές και η διαχείρισή τους γίνεται από την Ελλάδα, η ως άνω παρακράτηση διενεργείται μόνο σε φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας. Η παρακράτηση αυτή διενεργείται από την ημεδαπή πλοιοκτήτρια ή διαχειρίστρια εταιρεία, ενώ σε περίπτωση αλλοδαπής πλοιοκτήτριας, η παρακράτηση διενεργείται από τη διαχειρίστρια εταιρεία στην Ελλάδα.
iii) Σε πλοία που εκτελούν εσωτερικούς πλόες είτε με ελληνική είτε με ξένη σημαία, η ως άνω παρακράτηση διενεργείται τόσο σε φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας όσο και σε φορολογικούς κατοίκους εξωτερικού. Η παρακράτηση διενεργείται από τις ημεδαπές ή αλλοδαπές πλοιοκτήτριες ή διαχειρίστριες εταιρείες.
9. Από τα οριζόμενα στις παρ.5 και 6 του παρόντος προκύπτει, ότι αλλοδαπά πληρώματα εμπορικών πλοίων που δεν έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα (περιπτώσεις i και iii της παρ.8 του παρόντος), υποχρεούνται να δηλώσουν στη Φορολογική Διοίκηση τις αποδοχές αυτές που προκύπτουν στην Ελλάδα ως πληρώματα εμπορικών πλοίων των προαναφερόμενων περιπτώσεων (i και iii της παρ.8 του παρόντος). Συνεπώς, βάσει των όσων αναφέρονται στην παρ.7 του παρόντος, τα πρόσωπα αυτά υποχρεούνται να αποκτήσουν ΑΦΜ στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1283/30.12.2013 Απόφαση ΓΓΔΕ (ΦΕΚ 3367Β/2013).
10. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2014 και για σκοπούς του υποβαλλόμενου αρχείου βεβαίωσης αποδοχών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου (ΠΟΛ. 1051/19.2.2015) και μόνο για τα πρόσωπα της προηγούμενης παραγράφου στα οποία δεν έχει χορηγηθεί ΑΦΜ και ως εκ τούτου δεν παρακρατήθηκε και δεν αποδόθηκε ΦΜΥ, γίνεται δεκτό να υποβάλλεται η σχετική βεβαίωση με μαγνητικό μέσο στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία, το οποίο όμως να περιέχει το σύνολο των στοιχείων που προβλέπεται να περιλαμβάνονται στο έντυπο Φ-01.042 της ΠΟΛ. 1051/19.2.2015 και αντί του ΑΦΜ να αναγράφεται ο αριθμός διαβατηρίου.
11. Οι αποδοχές που αποκτούν φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας (αξιωματικοί και κατώτερο πλήρωμα) οι οποίοι εργάζονται σε πλοία με ξένη σημαία που εκτελούν διεθνείς μεταφορές, αποτελούν εισόδημα αλλοδαπής προέλευσης στο οποίο δεν διενεργείται παρακράτηση φόρου. Κατόπιν της αποσαφήνισης αυτής, τα αναφερόμενα περί παρακράτησης στην περίπτωση ii της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου V της εγκυκλίου ΠΟΛ.1072/31.3.2015 παύουν να ισχύουν και συνεπώς η περίπτωση αυτή διαγράφεται από την προαναφερόμενη εγκύκλιο.
12. Τέλος, διευκρινίζεται, ότι o όρος «εσωτερικοί πλόες» που αναγράφεται στην περίπτωση iii της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου V της εγκυκλίου ΠΟΛ.1072/31.3.2015, αναφέρεται σε πλοία είτε με ελληνική είτε με ξένη σημαία δρομολογημένα σε τακτικές γραμμές της ημεδαπής.
Η. Γεν. Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων

Αικ. Σαββαίδου

Φορολογική μεταχείριση παροχών σε είδος που δίνονται βάσει επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης εργασίας

8/4/2015
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΠΟΛ:1083
ΘΕΜΑ:
Φορολογική μεταχείριση παροχών σε είδος που δίνονται βάσει επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης εργασίας
Με αφορμή τα ερωτήματα που έχουν τεθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το παραπάνω θέμα σας γνωρίζουμε τα εξής:
1. Με την παράγραφο 1 του άρθρου 13 του ν.4172/2013 ορίζεται ότι, με την επιφύλαξη των διατάξεων των παρ. 2, 3, 4 και 5 του ίδιου άρθρου, οποιεσδήποτε παροχές σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό πρόσωπο αυτού συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημά του στην αγοραία αξία τους, εφόσον η συνολική αξία των παροχών σε είδος υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά φορολογικό έτος. Όπως διευκρινίστηκε και με την ΠΟΛ.1219/6.10.2014 εγκύκλιο, ως αγοραία αξία νοείται το κόστος της παροχής που βαρύνει τον εργοδότη, αποδεικνύεται από τα κατά νόμο προβλεπόμενα δικαιολογητικά και καταχωρείται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης συναλλαγών του.
2. Με την ανωτέρω εγκύκλιο διευκρινίστηκε επίσης, ότι ως τέτοιες παροχές, τις οποίες δεν καταλαμβάνει η παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 4172/2013 και οι οποίες δεν θεωρούνται παροχές σε είδος και κατά συνέπεια εισόδημα από μισθωτή εργασία, αναφέρονται:
οι παροχές σε είδος, οι οποίες χορηγούνται προσωπικά προς τους δικαιούχους, μόνο
αυτούσια και όχι σε χρήμα και οι οποίες εξυπηρετούν λειτουργικές και παραγωγικές
ανάγκες της επιχείρησης, συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγικότητάς της και στην ποιότητα των συνθηκών εργασίας ή αποτελούν μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων. Ενδεικτικά, τέτοιες παροχές σε είδος, οι οποίες δεν θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία, είναι η χορήγηση ειδικών στολών εργασίας, η χορήγηση γάλακτος, η παροχή τροφής στο χώρο εργασίας, η χορήγηση θέσης στάθμευσης στο χώρο εργασίας κλπ.
3. Σύμφωνα με τις διατάξεις της περ.γ΄ της παρ.1 του άρθρου 3 του ν.1876/1990, οι επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας αφορούν τους εργαζόμενους μιας εκμετάλλευσης ή επιχείρησης.
Με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 3 του ν.1876/1990 όπως αυτές ισχύουν μετά την αντικατάστασή τους από τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 37 του ν.4024/2011 ορίζεται, ότι οι επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις συνάπτονται, κατά σειρά προτεραιότητας, από συνδικαλιστικές οργανώσεις της επιχείρησης που καλύπτουν τους εργαζόμενους ή, σε περίπτωση που δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση στην επιχείρηση, από ένωση προσώπων, και πάντως ανεξάρτητα από την κατηγορία, τη θέση ή την ειδικότητα των εργαζομένων στην επιχείρηση και, εφόσον αυτές ελλείπουν, από τις αντίστοιχες πρωτοβάθμιες κλαδικές οργανώσεις και από τον εργοδότη. Η ένωση προσώπων του προηγούμενου εδαφίου συστήνεται τουλάχιστον από τα τρία πέμπτα (3/5) των εργαζομένων στην επιχείρηση, ανεξαρτήτως του συνολικού αριθμού εργαζομένων σε αυτήν και χωρίς η διάρκειά της να υπόκειται σε χρονικό περιορισμό. Εάν μετά την τυχόν σύσταση ένωσης προσώπων για το σκοπό της παραγράφου αυτής, πάψει να συντρέχει η προϋπόθεση της συμμετοχής των τριών πέμπτων (3/5) των εργαζομένων στην επιχείρηση, η οποία απαιτείται για τη σύσταση της, διαλύεται, χωρίς άλλη διατύπωση. Για δε τα λοιπά θέματα που αφορούν την ένωση προσώπων εξακολουθεί να εφαρμόζεται η περίπτωση γγ΄ του εδαφίου α΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 1 του ν.1264/1982 (Α΄79).
Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ.7 του άρθρου 5 του ν.1876/1990 ορίζεται, ότι ο εργοδότης οφείλει να κοινοποιεί στο Συμβούλιο Εργαζομένων της επιχείρησης κάθε επιχειρησιακή Σ.Σ.Ε. καθώς και κάθε τροποποίησή της.
Τέλος, με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 8 του ν.1876/1990 ορίζεται, ότι εφ΄ όσον ο εργοδότης δεσμεύεται από επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας, οι κανονιστικοί όροι της ισχύουν υποχρεωτικά και στις εργασιακές σχέσεις όλων των εργαζομένων που απασχολούνται από τον εν λόγω εργοδότη.
4. Οι παροχές σε είδος της παρ.1 του παρόντος οι οποίες δίνονται στο προσωπικό μίας επιχείρησης σύμφωνα με επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας που συνάπτεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ.3 του παρόντος, δεν θεωρούνται εισόδημα από μισθωτή εργασία για τους δικαιούχους, δεδομένου ότι σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ.2 του παρόντος, αυτές δίνονται προκειμένου να καλύψουν τις εργασιακές ανάγκες των εργαζομένων της επιχείρησης.
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

ΑΙΚ.ΣΑΒΒΑΪΔΟΥ

ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ Ι.Κ.Α

Καλωσορίσατε στην Ηλεκτρονική Υπηρεσία «Βεβαίωση Συντάξεων (Για Φορολογική Χρήση)».
Μέσω της υπηρεσίας αυτής, έχετε τη δυνατότητα πληκτρολογώντας τα απαιτούμενα ασφαλιστικά σας στοιχεία να εκδόσετε τη «Βεβαίωση Συντάξεων Για Φορολογική Χρήση». Η υπηρεσία αυτή απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες των συνταξιούχων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΕΤΕΑ(τ.ΕΤΕΑΜ) και του ενταχθέντος κλάδου σύνταξης τ.ΤΑΠ-ΟΤΕ (δηλαδή τα τέσσερα πρώτα ψηφία του Α.Μ. ΔΙΑΣ ειναι 0150, 0151 και 0416 αντίστοιχα).

Πληροφορίες/Οδηγίες
Βλέπε εδώ δείγμα ενημερωτικού σημειώματος
Κάτοικος
Α.Μ. (γράμματα & νούμερα)
Α.Μ. ΔΙΑΣ (χωρίς κενά)
A.M.K.A.
Α.Φ.Μ.
Έτος
Κωδικός Οπτικής Επιβεβαίωσης

Ανανέωση
Εισάγετε εδώ τον Κωδικό Οπτικής Επιβεβαίωσης
όπως εμφανίζεται αριστερά


Καθαρισμός